Enchanted Life

Viisi kivaa keinoa mielen tasapainottamiseen

Mieli käy ylikierroksilla?

Sinun pitäisi nukkua, mutta mielesi pörrää vinkuvan tuuliviirin lailla ja tuo eteesi tuhat ja sata asiaa. Tuskin koskaan voit tehdä asioille mitään juuri sillä hetkellä, mutta siinä ne vain ovat.

Sinun pitäisi keskittyä lukemaan kokeisiin, mutta mieleesi tulvii kuvia suloisista hymyistä ja rennosti otsalle valahtavista hiuksista.

Saamasi tehtävän dead line huutaa kovaäänisesti viimeisten hetkien olevan käsillä, mutta sillä hetkellä mieleesi ei putkahda yhtäkään järkevää ajatusta.

Tuttua?

Anna mielelle sen mielestä mielekästä tehtävää.

Saat joka päivä tuhansia aistiärsykkeitä, jotka kuormittavat mieltäsi. Jos vielä nukut liian vähän, niin mielesi ei saa tarpeeksi lepohetkiä ja se kuormittuu lisää ja lisää. Rasittunut mieli on hankala kumppani ja on sinun tehtäväsi huolehtia myös mielesi tilasta.

Mieli tarvitsee virikkeitä, se tarvitsee rauhoittumista ja se tarvitsee arvoisiaan tehtäviä. Liityhän postituslistalleni, niin saat tietää mitkä ovat mielelle soveliaat tehtävät.

Sen lisäksi on monia pieniä, helppoja harjoituksia, jotka auttavat sinua tasapainottamaan mieltäsi.

Mielikuvat

Mielikuvat ovat helppoja ja tehokkaita keinoja mielen tasapainottamiseen. Suurin osa harjoituksista on sellaisia, että voit tehdä ne silmät auki tai kiinni. On erittäin hyvä harjoitella näkemään mielikuvia myös silmät auki, silloin voit hyödyntää näitä keinoja milloin tahansa, ilman, että herätät muissa ihmetystä.

Tässä kertomani asiat voivat toki toimia sinulla eri tavalla ja se on aivan hyväksyttävää. Olet ainutlaatuinen ja sinulla mielikuvat ja niiden vaikutus riippuvat mielentilastasi ja siitä kuinka tottunut olet käyttämään näitä keinoja.

Muista! Mikä tahansa mitä teet 21 päivää peräkkäin muuttuu tavaksi. Kun toistat harjoituksia anna kuvien muuttua itsestään joka kerralla juuri sellaisiksi kuin ne siinä kohtaa muuttuvat. Opit paljon itsestäsi, kun seuraat miten kuvat muuttuvat.

Viisi kivaa harjoitusta

Ilmapallot

  • jo sanan näkeminen tai sen kuuleminen tuovat sinulle mielikuvan ilmapalloista. Nyt sinun tehtäväsi on tarkkailla tuota mielikuvaasi. Onko palloja vain yksi vai onko niitä useampia? Montako palloa näet? Minkä värisiä ilmapallot ovat?
  • tämä mielikuva auttaa sinua saamaan jostakin asiasta uusia näkökulmia ja tuo virkistystä mielellesi.
  • keskity tähän mielikuvaan niin pitkään kuin haluat tai kunnes jokin muu ajatus korvaa mielikuvan. Halutessasi voit aloittaa mielikuvan uudestaan, jos tuntuu, että mielesi vielä kaipaa tehtävää.
  • voit myös kirjoittaa ylös montako ilmapalloa näit, minkä värisiä pallot olivat ja tulkita näkemääsi sitten myöhemmin.

Autio ranta

  • aivan samalla tavalla tämä sana nostaa jonkin mielikuvan mieleesi.
  • tämä mielikuva on rauhoittava ja sisäisesti puhdistava
  • voit luoda rannan juuri sellaiseksi kuin haluat, pidä kuitenkin huoli, että olet rannalla yksin
  • voit taas kirjata ylös millainen rantasi on ja millaisia tunteita koet rannallasi.

 

Linnut ja kivet

  • nyt olet maisemassa, jossa miljoonat eriväriset pienet kivet peittävät kaiken mitä näet. Kiviä on silmänkantamattomiin.
  • tätä harjoitusta voit käyttää silloin, kun tarvitset lisää keskittymiskykyä yksityiskohtiin
  • sinulle sanotaan, että sinun tulee kerätä vaikkapa kaikki turkoosit kivet
  • tehtävä on mahdoton, mutta keksit, että voit pyytää apua. Kutsut yläilmoista lintuja avuksesi.
  • Miten linnut ratkaisevat tilanteen? Kuinka turkoosit kivet löytyvät? Millaisia ja minkä värisiä lintuja tuli avuksesi? Entä jos sinun pitäisikin etsiä mustat kivet?
  • kirjaa taas ylös mielikuvasi kulku ja tulkitse sitä myöhemmin.
  • voit myös laittaa minulle viestiä ja kysyä mitä mielikuvasi kertoo minulle.

 

Portaat alas

  • käytä tätä mielikuvaa silloin, kun haluat etsiä alitajunnastasi ratkaisun mieltäsi vaivaavaan ongelmaan
  • näe edessäsi portaat ja lähde kulkemaan niitä alas
  • tarkastele millaisissa portaissa kuljet ja laske montako porrasta on alas
  • kun olet alhaalla, näet edessäsi oven. Avaa ovi ja tulet tilaan joka antaa sinulle vinkkejä ratkaisusta ongelmaasi.
  • kirjaa taas kaikki näkemäsi ylös ja tulkitse

 

Portaat ylös

  • käytä tätä mielikuvaa, kun tarvitset jonkin aivan uuden näkökulman edessäsi olevaan asiaan tai jos punnittavanasi on kaksi eri vaihtoehtoa etkä oikein tiedä kumman valitset
  • näe taas portaat ja lähde nyt kulkemaan niitä ylös
  • portaat vievät sinut kattotasanteelle, jossa tapaat jonkin henkilön tai asian, joka antaa sinulle vinkin ratkaisusta
  • kirjaa taas ylös mitä tietoja sait tasanteella ja tulkitse tarvittaessa.

Mielesi on paras ystäväsi, kun vain annat sen olla sitä. Mielesi on paras neuvonantajasi, kun vain opettelet kuuntelemaan sitä. Tutustu mieleesi ja päästät ihmeitä maailmaasi.

Kurkista sivuiltani mitä muuta voit oppia mielesi kanssa elämisestä.

Kirjoita kommentti